Cum ajutam copiii cu anxietate de testare
Monica Bolocan, psiholog pentru copii
Vorbeam intr-un articol precedent despre o situatie frecvent intalnita la copiii de varsta scolara: anxietatea de testare. Emotiile dinaintea unui test joaca rol de factor mobilizator pentru resursele cognitive doar atunci cand copilul reuseste sa le gestioneze corect, in favoarea sa. In schimb, copiii cu anxietate de testare dezvolta mecanisme de gandire gresite, reusind sa se submineze singuri si sa isi blocheze resursele.
Cum actioneaza anxietatea de testare?
In unele cazuri, aceasta teama de teste si examene se bazeaza pe o pregatire insuficienta, copilul nefiind sigur pe cunostintele si abilitatile academice pe care le detine. Invatatul pe ultima suta de metri duce adesea la “golirea mintii” in timpul testului intrucat cunostintele nu au avut timp sa se consolideze. Alteori, cu toate ca a invatat suficient, copilul nu stie cum sa se organizeze in timpul unui test consumandu-si timpul cu aspecte irelevante si intrand in panica din lipsa de timp.
Pentru foarte multi copii cu anxietate de testare, aceasta stare este generata de anumite ganduri “parazite” care apar pe fondul starii emotionale crescute, de genul: “nu mai stiu nimic”, “nu am timp sa termin”, “simt ca mi-e rau, daca o sa vomit?”, sau “e mai greu decat am crezut, n-o sa fac nimic” etc. Aceste ganduri sunt efectele “de suprafata”, ele avand adesea in spatele lor alte temeri sau ganduri disfunctionale mai putin constientizate: teama de a fi criticat sau pedepsit, rusinea de a fi ultimul care preda lucrarea, perfectionismul si inacceptarea ideii de a gresi, neincrederea in sine, sentimentul lipsei de control etc.
In momentul declansarii anxietatii de testare, mintea copilului este ... (citeste continuarea pe site-ul Psiholog-Pentru-Copii)