Sfaturi utile pentru copiii cu dificultati de citit

Sfaturi utile pentru copiii cu dificultati de citit

Monica Bolocan, psiholog clinician si educational

Publicat de: KidSpots

Dificultatile de invatare - de citit, scris si calcul matematic - sunt frecvent intalnite in clasele primare, fie ca vorbim doar de o achizitie mai lenta a competentelor necesare, fie de existenta unei tulburari specifice (dislexie, disgrafie, discalculie), a carei diagnosticare se face la final de clasa a II-a sau a III-a, in cel mai bun caz (exista multi copii care sunt diagnosticati corect mult mai tarziu, neprimind suportul necesar la timp). De cele mai multe ori este vorba si de blocaje emotionale aparute pe fondul criticilor si presiunilor la care este supus copilul (cititi aici cum puteti face diferenta intre dificultati de invatare din diverse cauze si o tulburare de tip dislexie)

Aceste dificultati nu au adesea nicio legatura cu nivelul de inteligenta al copilului! Chiar si copiii cu un IQ superior sau cei supradotati (cu IQ peste 130) pot manifesta dificultati de invatare! Este totusi important de identificat cauza principala a dificultatilor copilului pentru a va seta corect metodele de lucru si asteptarile fata de acesta. Un lucru este sigur: toti copiii care manifesta astfel de dificultati de invatare, indiferent de cauza, trebuie ajutati la timp pentru a le depasi sau compensa. Odata ce copilul si-a creat un stil gresit de a invata, si-a pierdut increderea in sine si motivatia pentru a invata, este mult mai greu de schimbat ulterior.

Iata cateva sfaturi utile care pot usura mult procesul de invatare al copiilor cu dificultati de citit si scris. In cazul in care nimic nu functioneaza, este necesara o evaluare de specialitate:

  • Faceti fise cu siruri de silabe (initial din doua litere, apoi din trei) pe care copilul sa le citeasca din ce in ce mai repede pe verticala si apoi pe orizontala, selectandu-si vizual sirurile de pe fisa cu ajutorul unei bucati de carton pe post de “obturator”. Folositi un cronometru si oferiti puncte bonus pentru timpi imbunatatiti de citire (schimbati fisele cu silabe dupa ce copilul pare ca le-a invatat “pe de rost”, insa nu le schimbati foarte des pentru a-i lasa copilului sansa de a-si imbunatati performanta si a avea sentimentul competentei).
  • Faceti o lista cu cele mai frecvente cuvinte in limba romana intalnite in textele literare si in vorbirea curenta, precum si o lista cu cele mai frecvente greseli de ortografie si exersati sistematic scrierea si citirea acestei liste (gasiti liste gata facute pe internet). Copiii mai mici sau cei cu probleme de scris (inclusiv probleme motorii) pot utiliza si litere de plastic magnetice pentru a “scrie” dupa dictare aceste cuvinte pe o tabla magnetica, eliminand astfel efortul fizic de a scrie. Multor copii le este mult mai usor sa scrie folosind instrumente mai groase. Pentru copiii stangaci gasiti rechizite scolare aici.
  • Utilizati folii transparente colorate pozitionate peste textul de citit pentru a diminua contrastul litera-fond. Folositi o lumina calda, a carei intensitate poate fi stabilita dintr-un variator. Sunt copii care au o sensibilitate vizuala speciala si vad mult mai bine utilizand metodele mentionate. Stabiliti impreuna cu copilul culoarea si intensitatea luminoasa preferate.
  • Lasati copilul sa scrie cuvintele, propozitiile sau textele la calculator (exersati abilitatile de tastare rapida), invatandu-l sa isi selecteze fonturile pe care le citeste cel mai usor si sa isi formateze textul dupa cum doreste (copiii au o adevatara bucurie sa foloseasca culori, dimensiuni si font-uri diferite, sa insereze simboluri si imagini, sa foloseasca diverse bullet-points etc). Exista pe internet resurse utile cu “dyslexia friendly fonts”. Nu folositi optiunea “justify” pentru marginea din dreapta. Invatati copilul sa marcheze cuvintele cheie, sau sa coloreze diferit subiectul, predicatul, etc (in functie de ce are de invatat). Organizarea vizuala a textului scris este extrem de importanta, asa ca ajutati copilul sa formateze intr-un mod logic si organizat textul (titluri, paragrafe, bullet-points etc) astfel incat sa fie usor de vizualizat si citit
  • Multor copii care fac greseli de ortografie le este utila optiunea de “autocorrect” pentru ca vad imediat ce au gresit, si, in plus, se pot concentra pe continutul a ceea ce scriu si nu pe corectitudine

error: Continutul nu poate fi copiat !!! Toate drepturile sunt rezervate.