Disgrafia

Ce este DISGRAFIA?

Disgrafia – sau tulburarea scrisului – face parte din grupul „tulburarilor specifice de invatare”(TSI) ce au la baza o disfunctie neuro-biologica care afecteaza dezvoltarea capacitatii grafice. Un copil poate fi diagnosticat ca avand disgrafie abia in clasa a II-a, dupa ce a parcurs invatarea scrierii tuturor literelor si a avut suficient timp pentru exersarea si automatizarea acestora. Disgrafia apare foarte rar ca tulburare singulara, ea insotind de obicei alte tulburari specifice de invatare (in special dislexia, dar si disortografia) sau face parte din tabloul clinic al altor tulburari de neurodezvoltare si afectiuni neurologice (ex: tulburarea de dezvoltare a coordonarii motorii sau dispraxia). Copiii cu ADHD (tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate) sau cei cu tulburarea opozitionismului provocator pot avea un scris urat, dezorganizat, fara a insemna ca sunt si disgrafici. Pentru a fi diagnosticata ca tulburare, disgrafia presupune intrunirea anumitor conditii si este necesara evaluarea atenta a psihomotricitatii, precum si a istoricului nasterii si dezvoltarii psihomotorii a copilului.

Abilitatea de a scrie este o componenta foarte importanta a procesului de invatare si de aceea parintii ar trebui sa-i acorde multa atentie inca din primii ani de scoala. A merge pe principiul ca “lasa, creste si se rezolva!” atunci cand un copil are dificultati in a se exprima in scris, atat de forma cat si de continut, nu poate decat sa duca la adancirea acestor probleme in timp. Printr-o evaluare neuropsihologica specifica, acest tip de problema poate fi identificata inca de la gradinita si poate fi semnificativ remediata inainte de a ajunge copilul la scoala.

Exista o predispozitie pentru disgrafie?

Exista mai multi factori de risc, printre care putem enumera:

  • Leziuni minore ale sistemului nervos central („disfunctia minima cerebrala”) aparute in timpul sarcinii sau al complicatiilor din timpul nasterii (ex: hipoxie) sau post-natale
  • Prematuritatea sau greutatea foarte mica la nastere (retardul de crestere fetala)
  • Unele intarzieri in dezvoltarea psihomotorie (ex: limbaj, motricitate)

 Atunci cand nu sunt atribuite lipsei de stimulare adecvata, a unui deficit cognitiv (IQ mic), problemelor de vedere, inclusiv optometrice, sau unei afectiuni neurologice care afecteaza coordonarea ochi-mana si transpunerea gandului sau intentiei in miscare, problemele legate de scris pot avea multe alte cauze.

Abilitatea de a scrie este un proces complex care implica foarte multe aspecte:

  • Motricitatea “fina”, a degetelelor
  • Coordonarea dintre ochi si mana
  • Perceptia vizuala (modul in care creierul proceseaza informatia venita pe canalul vizual)
  • Orientarea in spatiu si plan, cu implicatii in organizarea corecta a spatiului de scris (a paginii, randurilor)
  • Nivelul de dezvoltare a vocabularului, adica bagajul de informatii utilizate in exprimarea ideilor
  • Abilitatile de organizare si planificare a ideilor pe care le transpun in scris
  • Memoria de lucru (volumul de informatii pe care le retin si cu care lucrez simultan)

tumblr_inline_mznoc4IXvV1qimkuh

Aspectul grafic al scrisului este doar elementul cel mai “vizibil” dintr-o serie de multe alte abilitati implicate in acest proces. A scrie nu inseamna numai a aseza in ordine literele pe hartie, ci presupune exprimarea unor idei intr-o forma coerenta, logica, organizata. Multi copii care scriu urat au, de asemenea, si dificultati de a se exprima verbal, de a citi, a compune texte complexe, sau de a-si organiza informatia in mod logic, structurat. De asemenea, copiii impulsivi, hiperactivi sau care au probleme de concentrare a atentiei tind sa scrie urat, dezorganizat.

Alterarea scrisului mai apare si in dezechilibre afective si emotionale si chiar in afectiuni psihice, de aceea – daca este observata o degradare evidenta, progresiva a scrisului – este indicat sa fie urgent consultat un specialist (psiholog clinician, neurolog sau psihiatru)!

Spre exemplu, un copil care sufera de anxietate a performantei poate sa scrie foarte frumos atunci cand nu este sub presiunea timpului, si sa isi altereze semnificativ scrisul la teste sau la dictari contra-timp, ca urmare a stress-ului pe care il resimte.

Atunci cand calitatea scrisului variaza (copilul scrie cand frumos, cand urat), cel mai probabil vorbim de o cauza afectiv-emotionala, situatie in care trebuie analizat cu atentie contextul in care are loc alterarea scrisului. Daca scrisul este in general urat si dezorganizat, e nevoie de o evaluare neuropsihologica a functiilor cognitive implicate in acest proces pentru a identifica in mod corect cauza.

Care sunt semnele prezentei unei disgrafii:

  • Un amestec de litere mari si mici, litere neregulate ca marime si forma, ordonarea incorecta a literelor in cuvinte, litere neterminate, omisiunea unor litere, greseli de ortografie, asezare neregulata in pagina (pe randuri, sau stanga-dreapta), si, in general, ilizibilitate. Copilul oboseste repede atunci cand isi face temele, si se plange adesea de dureri de cap sau il dor degetele de la manuta.
  • Copilul evita in mod evident orice activitate care implica scrisul, dar si alte activitati si jocuri care ii solicita acele functii cognitive deficitare care ii afecteaza abilitatea de a scrie. De aceea este important sa observati cu atentie si sa va notati care sunt activitatile pe care copilul le evita sau nu ii fac placere, ca de exemplu puzzle, jocuri de tip Lego, coloratul si desenatul, etc.

Fara ajutor, micul scolar cu probleme de scris devine treptat demotivat, nu poate tine pasul cu ceilalti, iar scaderea stimei de sine ii afecteaza performanta in toate ariile scolare. Iata de ce este important sa ne adresam mai multe intrebari referitoare la ce anume cauzeaza scrisul urat al copilului tau, mai ales daca aceasta problema persista dupa primul an de scoala. Poate fi doar o problema motorie, sau poate fi doar efectul cel mai vizibil al unor alte deficite de functionare cognitiva mult mai complexe! Cu cat sunt identificate mai devreme aceste cauze, cu atat se poate interveni mai eficient pentru a le remedia.

Autor: Monica Bolocan, psiholog clinician si educational

Ce este disgrafia - Ask The Expert - NCLD

material informativ in limba engleza (sursa: YouTube)

error: Continutul nu poate fi copiat !!! Toate drepturile sunt rezervate.