Comunicat – ANGELA IOAN

Comunicat

In data de 10.02.2017 a fost publicat in Monitorul Oficial no.117 Ordinul 3124 MEN privind aprobarea Metodologiei pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburari de învatare.Intocmirea unei asemenea metodologii fusese stipulata in legea no. 6/2016 473 , adoptata in Senatul Romaniei in data de 21 dec 2015.

Scurt istoric 
Reamintim pe aceasta cale ca legea no. 6 a aparut in urma unui demers legislativ initiat in anul 2014 de către dl.deputat Marko Attila-Gabor şi un grup de alţi 20 de deputati, asumat şi susţinut în Camera de catre dna deputat dr. Tamara Ciofu , avizat favorabil de catre comisiile desemnate, fiind trimis ulterior Senatului, in calitate de camera decizionala. 
La Senat, dupa avizarea favorabila a mai multor comisii de specialitate ( Comisia pentru Egalitate de Sanse; Comisia pentru Munca, Familie si Protectie sociala; Comisia pentru Drepturile Omului, Culte si Minoritati) si raportul favorabil al comisiei sesizate in fond, Comisia pentru Invatamant, stiinta, tineret si sport, proiectul de lege a fost inscris pe ordinea de zi a plenului si, in data de 21 dec 2015, a fost votat cu 102 voturi pentru, 1 abtinere si 0 voturi impotriva. La finalul votului, doamna senator prof. dr. Ecaterina Andronescu, Presedinte al Comisiei pentru Invatamant din Senat şi un susţinator al proiectului de lege, a multumit printr-un cuvant emoţionant colegilor care au votat pentru prima data in Romania un act care sa recunoasca dreptul de acces egal la educaţie al persoanelor cu dificultati de invatare ( dislexie, disgrafie, discalculie) precum si obligarea autorităţilor competente la elaborarea unei metodologii care sa permita traducerea in practica a acestui drept fundamental. 
Ca urmare a votului din Senat, şi a promulgarii de catre Presedintele Romaniei, proiectul de lege a devenit Legea no. 6 /18.01.2016, publicata in Monitorul Oficial 41/19.01.2016. 
Acesta a fost parcursul legii pana la publicarea sa in Monitorul Oficial si inglobarea sa in Legea nr. 1 a Educatiei Nationale actualizata.

Adresam inca o data pe aceasta cale multumirile noastre tuturor celor care au contribuit la initiativa legislativa si la succesul acesteia.

Dupa aparitia legii au fost facute eforturi mari pentru realizarea unei metodologii care sa stabileasca in mod concret pasii de urmat atat in privinta depistarii si evaluarii corecte a copiilor si tinerilor cu tulburari specifice de invatare ( TSI conform metodologiei ) cat si a masurilor concrete de adaptare scolara a acestor persoane la toate nivelele. 
Organizatiile nonguvernamentale din Romania implicate in informarea opiniei publice si autoritatilor competente asupra acestui tip de probleme si nevoii urgente de reglementare, avand in vedere uriasul decalaj pe care il inregistreaza tara noastra fata de restul tarilor europene in acest domeniu, au realizat un parteneriat cu FSLI ( Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant ), in urma caruia a fost organizat un Congres International, ce a avut loc la Bucuresti in perioada 9-11 mai 2016 cu tema “ Adaptarea copiilor cu tulburari specifice de invatare in scolile din Romania: provocari si oportunitati pentru actualele politici educationale “. 
Succesul acestui congres a fost extraordinar si multumim pe aceasta cale principalilor realizatori si participanti: 
- FSLI ( Presedinte prof Simion Hancescu, Vicepresedinte prof. Cornelia Popa-Stavri, si prof. Alexandra Coman organizator si coordonator al evenimentului), 
- dr. Gianluca LoPresti , psiholog specializat in psihopatologia invatarii, renumit expert italian in domeniul Tulburarilor Specifice de Invatare, care a sustinut o serie de expuneri pe tema tulburarilor specifice de invatare si a sprijinit cu o dedicatie extraordinara grupul de lucru creat in cadrul Congresului pentru elaborarea unor propuneri de metodologie.
- echipa de cadre didactice de la Universitatea Babes Bolyai din Cluj si Universitatea de Medicina Iuliu Hateganu: Lector Univ. dr David Carmen. - Departamentul de Psihopedagogie Speciala UBB si prof.Anca Maier - Cadru didactic asociat, Departamentul de Psihopedagogie Speciala UBB ; Profesor logoped Dr Izabela Ramona Lupu - CJRAE Cluj Napoca, Conf. Univ. Dr.l Viorel Lupu Universitatea de Medicina si Farmacie Iuliu Hateganu Cluj-Napoca - sef sectie psihiatrie pediatrica Spitalul Clinic de Urgenta pentru copii Cluj Napoca 
- Sorana Stanescu – jurnalist 
- Prof. Logoped Oana Stoica- CMBRAE 
- Paul Diaconescu-psihoterapeut
- asociatiile pentru copii Dislexici din Romania: prof. Eva Bartok presedinte Asociatia Romana Copii Dislexici Targu Mures, Pal Ioana , presedinte AOCD Oradea, Violeta Si Mihai Ulici-Zaha presedinte AACD – Arad, Afrodita Şandor- Profesor logoped, CJRAE Oradea; Ildiko Szabo- presedinte Asociatia ProDis Lex Sfantu Gheorghe, Monica Bolocan Psiholog Copii - director de programe ABCD Bucuresti, prof. Veronica NICULESCU , dir.adj. Liceul “Mircea Vulcănescu” coordonator consiliere parentala ABCD Bucuresti, prof. Nora Mendelssohn, secretar general ABCD Bucuresti, Dr. Matilda Borduselu BORDUŞELU - medic de familie, reprezentant al părinţilor ABCD Bucuresti
Interventii via Skype : 
- dr. Eva Gyarmathi, cercetator la Institutul de Psihologie al Academiei de Stiinte din Ungaria, profesor la Universitatile Budensis Budapesta, Semmelweiss si Szeged
- SR conf. Michael Kalmar, presedinte al EDA ( European Dyslexia Association, cea mai mare asociatie de profil al nivel European care inglobeaza un numar de 40 de asociatii din 24 de tari europene- in cadrul congresului a fost anuntata acceptarea Asociatiei Bucuresti pentru Copii Dislexici ABCD ca membru al EDA) 
- Dr. Claudio Vio- profesor la Universitatea din Padova, Facultatea de psihologie, conducator masterat in “ Psihopatologia invatarii” coordonator al Unitatii Operative de neuropsihiatrie infantila San Dona di Piave, membru in comitetul de directie al AIRIPA ( Asociatia italiana de cercetare si interventie in psihopatologia invatarii)
- Dr. -Valentina Racaru Dumitrana, specialist in neurologie pediatrica, doctor al Universitatii de Medicina Paris
- Francesco Riva, cunoscut actor italian din noul val, autor si interpret al spectacolului “ Dove sei Alberto”- o marturisire a unui tanar dislexic de success, absolvent al Universitatii de Arte din Roma 
Si prin mesaje adresate Congresului :
- Dr Anne Marie Montarnal – presedinte fondator al APEDYS (Asociatia Franceza pentru Copii Dislexici) si cofondator al European Dyslexia Association
- Prof Philippe Roux, profesor la Facultatea de Stiinte Umane a Universitatii Aix-en-Provence, departamentul Stiinte Cognitive, director fondator al Centrului Medical si Scolar specializat pentru copii "Les Lavandes" Franta, expert afiliat Eurochild, raportor pentru politici nationale legate de tulburarile specifice de invatare.
Si nu in cele din urma unui mare numar de parinti si specialisti (logopezi, psihologi,medici, profesori) din asociatii care au sustinut realizarea acestui congres cu deosebita implicare emotionala si materiala, ca si prietenii din afara asociatiilor, care ne-au incurajat si sustinut in toti acesti ani. 
In urma congresului a rezultat ca prima urgenta nevoia unei activitati sustinute de lobby pentru realizarea si publicarea metodologiei care sa asigure aplicarea in practica a legii no. 6/2016.
Asa cum se stie, atat legea, cat si metodologia de aplicare, au fost amanate nepermis de mult si trebuie sa mentionam cu regret ca in mare parte de aceasta situatie se face direct raspunzator un reprezentant la acea data al Ministerului Educatiei, dna inspector Mitran, care a facut timp de ani de zile o opozitie inversunata legii, dovedind o neintelegere totala atat a specificului acestor tulburari, asa cum este definit stiintific, cat si a contextului international de reglementari in domeniul educational fata de care Romania se afla intr-un decalaj inadmisibil. Aceasta amanare a legii a generat o profunda nedreptate, mai multe generatii de copii fiind astfel private de sansa unor adaptari concrete care sa le asigure un drept egal la educatie, in conformitate cu cerintele lor specifice educationale, dar si cu potentialul lor extraordinar. O asemenea experienta nu trebuie repetata niciodata. 
In cele din urma, incepand cu anul 2016, s-au produs modificari structurale la nivelul ministerului prin crearea unei noi Directii pentru Incluziune sub directia dnei Tania Irimia si infiintarea la nivel ministerial a unui grup de lucru pentru metodologie, coordonat de dna inspector general prof. Nicoleta Neagu. Acest grup a realizat in decurs de cateva luni, prin eforturi sustinute, prin documentare stiintifica solida si asimilare constructiva a rezultatelor practicii internationale, precum si prin antrenarea unor specialisti romani cu inalte competente in domeniul psihologiei si educatiei, un document de mare valoare care pune bazele unui nou mod de a gandi adaptarea scolara a elevilor cu TSI, cu solutii punctuale, aplicate pe specificul acestor tulburari. Este un document care poate fi considerat un model de metodologie in domeniul Cerintelor Educationale Speciale, cu prevederi concrete, ce dau sanse transpunerii in practica.
Au sprijinit de asemenea acest demers prof. Monica Anisie si prof. Liviu Pop secretari de stat in Ministerul Educatiei Nationale , dr. Luminita Gheorghiu membru al Colegiului Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) si prof. Serban Iosifescu presedinte ARACIP, carora le multumim si pe aceasta cale.

Asa cum s-a afirmat in repetate randuri, peste tot in lume se cunoaste in mod stiintific ca acesti copii sunt absolut adaptabili si capabili de a fi evaluati scolar datorita nivelului lor mental normal, cu adaptari adecvate modului lor de invatare. De aceea toate natiunile responsabile au creat in cadrul legislatiei privind educatia capitole speciale sau legi de sine statatoare ( Legea 170/2010 Italia) , planuri globale incluzand programe de cooperare interministeriala educatie-sanatate ( Planul Lang-Kouchner 2005 Franta) , masuri de politica la nivel national ( Rezolutia 275 adoptata cu unanimitate de Senatul American) pentru a oferi solutii concrete, recunoscandu-se unanim ca pentru tulburari specifice este obligatorie luarea de masuri specifice.
Suntem acum si in Romania in fata unei mari realizari, recunoasterea prin lege a existentei acestui tip de tulburari specifice ca o tema de interventie a sistemului de educatie si adoptarea Metodologiei de suport pentru adaptarea scolara a elevilor cu acest profil cognitiv specific.
Este nevoie ca acest demers legislativ sa fie urmat de actiuni concrete de informare generala si de formare de competente in randul cadrelor didactice si specialistilor in reabilitare si remediere educationala, de crearea de instrumente standardizate de evaluare, de cercetare stiintifica la nivel national care sa intre in rezonanta cu descoperirile in domeniul neurostiintelor, ce au revolutionat in ultimele decenii conceptia despre originea tulburarilor specifice de invatare si au oferit solutii moderne de reabilitare si compensare. 
Exista deja semnale pozitive si contam pe implicarea universitatilor din Bucuresti si din tara pentru realizarea acestor deziderate. 
Este de mentionat ca inca din luna mai 2016 Departamentul de Psihopedagogie Specială din cadrul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca a organizat la Cluj o Conferința Națională cu tema “Screening, diagnostic și evaluare a tulburărilor/dificultăților de învățare. Spre un demers validat științific “ si este in curs de pregatire o noua editie in luna mai a acestui an.
Un grup de cadre didactice de la aceeasi Universitate lucreaza deja intens la elaborarea si standardizarea primei baterii de teste specifice care se vor adauga testelor cognitive existente pentru asigurarea unui diagnostic diferential si aplicat cat mai relevant si indrumarea copiilor spre solutii adecvate de potentare a capacitatilor de invatare. 
Exista un demers pentru introducerea unor reglementari de continuare a adaptarilor educationale pentru tinerii cu TSI la nivel universitar, pe baza unui set de recomandari realizate de catre lector. univ. Eva Raduly Zorgo, membra a echipei care a redactat un “ Ghid pentru studentii dislexici” in cadrul proiectului european iSHEDS. 
Organizatiile non-guvernamentale vor continua parteneriatul cu Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant, cu toate institutiile si persoanele dispuse sa caute solutii si sa se implice, deoarece s-a vazut clar in urma acestei experiente ca este posibila comunicarea si colaborarea, ca scoala/ specialistii/ institutiile/ autoritatile locale si centrale si familia/elevul pot face echipa, ca problemele ne pot uni si nu dezbina. 
Este evident nevoie de rabdare, competenta profesionala, atitudine constructiva, dar mai presus de orice, de gand bun si dragoste pentru copii,

Asa sa ne ajute Dumnezeu!

Cu deosebit respect si gratitudine pentru toti,

Angela Ioan 
Presedinte Asociatia Bucuresti pentru Copii Dislexici

error: Continutul nu poate fi copiat !!! Toate drepturile sunt rezervate.