Eficienta terapiei pentru dislexie si alte TSI
Monica Bolocan, psiholog pentru copii
Tulburile Specifice de Invatare (TSI) sunt o categorie diagnostica extrem de eterogena. Practic, fiecare copil este unic in felul sau prin tiparul de functionare neurologica atipica ce il caracterizeaza. De aceea, eficienta terapiei pentru TSI depinde de urmatorii factori:
- identificarea corecta si timpurie a tipului si gradului de severitate al TSI. O evaluare psihologica bine facuta, bazata pe instrumente valide si fundamentata stiintific, este elementul cheie. Din fericire, exista multe exemple de bune-practici din tari care sunt cu (multi) pasi inaintea noastra in abordarea TSI
- nivelul IQ al copilului. Un IQ scazut nu favorizeaza invatarea si mai ales generalizarea
- alte tulburari psihiatrice sau neurologice prezente, inclusiv tratamentul medicamentos pentru acestea
- profesionalismul terapeutului si alegerea metodelor de terapie potrivite copilului si profilului sau neuropsihologic
- motivatia copilului de a-si depasi limitele
- implicarea parintilor. Oricat de reusita ar fi terapia, aceasta nu poate face minuni! In toate cazurile, terapia urmata in cabinetul specialistului trebuie sa aiba continuitate acasa, iat atitudinea si implicarea parintilor este de cele mai multe ori elementul-cheie care face diferenta intre esec si succes
- atitudinea cadrelor didactice si succesul integrarii scolare a copilului
In orice caz, daca in 6 luni (1 an in cazul tulburarilor severe) de la inceperea terapiei nu vedeti niciun rezultat, este cazul sa incercati o alta abordare prin consultarea altor specialisti.