8 pasi in devenirea propriului avocat
Oana Tache, parinte, Manager Comunicare ABC Dislexici
Odata identificate dificultatile de atentie si de invatare, in clasele a treia si a patra copii intra intr-o noua faza de invatare. Este un moment prielnic sa il invatati cateva tehnici pentru a deveni propriul avocat. Daca va intelege si va vorbi despre provocarile carora trebuie sa le faca fata la scoala, copilul va incepe sa identifice si sa ceara
Iata cativa pasi simpli pentru inceperea acestui proces:
- Definirea problemei/situatiei
Vorbiti-i copilului despre dificultatile/tulburarile /problemele de invatare si atentie cu care se confrunta. Ajutati-l sa isi gaseasca propriile cuvinte cu care sa descrie aceste probleme astfel incat sa le poata explica si celorlalti – colegi, profesori, rude.
- Descrieti dificultatile
Cereti copilului sa se gandeasca cum ii afecteaza aceste probleme viata de zi cu zi. Constientizarea problemelor – ce functioneaza si ce nu – este un pas important in „pledoaria” propriului avocat.
- Identificati problemele si nevoile
Cereti copilului sa incerce sa descrie exact cu ce are probleme. Exista anumite lucruri de care se poate folosi pentru a-si usura munca? Cu cat obtineti/va da mai multe detalii, cu atat isi va sustine mai bine cauza.
- Gasiti punctele forte in invatare
Ajutati copilul sa observe cu atentie ce il ajuta sa se simta si sa fie o persoana de succes. Invata mai bine ascultand ori citind? Se descurca mai bine cand priveste un film sau o demonstratie?
- Identificati strategii eficace
Ajutati copilul sa se gandeasca la strategii de invatare care i se potrivesc. Faceti o lista cu toate lucrurile care il pot ajuta. Poate este necesar sa ocupe un loc mai in fata in clasa ori are nevoie de mai multe pauze.
- Creati un scenariu
Impreuna cu copilul dezvoltati un scenariu pe care sa il foloseasca atunci cand vorbeste cu profesorii si colegii despre tulburarile de invatare si atentie si despre strategiile care functioneaza pentru el. Exersati acest scenariu pana cand copilul are incredere ca il paote folosi in relatia cu ceilalti: „ Ma deranjeaza zgomotul din clasa, inteleg mai bine explicatiile cand este liniste.”
- Decideti impreuna cui sa cereti ajutorul
Indata ce copilul si-a identificat o problema si cateva solutii, ajutati-l sa gaseasca persoana cea mai potrivita pe care sa o abordeze cand este nevoie.
- Discutati cand si cum sa ceara ajutor
Invatati copilul cand este bine sa ceara ajutor, in ce moment – cand se simte amenintat, de exemplu – si cand este mai bine sa programeze o conversatie privata (daca intervine ceva in timpul orei, dar poate astepta).