5 pasi de urmat pentru parintii copiilor dislexici - metoda de studiu
Autor: Dr. GIANLUCA LO PRESTI
PSIHOLOG SPECIALIST IN PSIHOPATOLOGIA INVATARII
MEMBRU IN GRUPUL DE LUCRU AL ORDINULUI PSIHOLOGIOLOR PENTRU LEGEA ITALIANA 170 – TULBURARI SPECIFICE DE INVATARE
(traducere – Angela Ioan, Presedinte ABCD)
Iata o metoda prin care poate fi ajutat un copil dislexic sa intelega un text in mod eficient- incercati sa urmati acesti 5 pasi
Asa cum stim, dislexia este o dificultate legata de achizitia unor faze determinante in procesul citirii. Atunci cand citeste, copilul dislexic o face de cele mai multe ori silabisind si/sau facand greseli. Acest tip de lectura lenta si incorecta, este o consecinta a dificultatilor care pot avea ca sursa memoria fonologica sau memoria lexicala, ceea ce inseamna ca anumite cuvinte cheie nu pot fi memorate cu usurinta. Dar, desi acesti copii au o inteligenta incadrata in norma si chiar superioara si astfel reusesc in anumite cazuri sa intelega continuturile, ei intampina totusi dificultati in retinerea cuvintelor cheie. Tocmai aceste cuvinte-cheie sunt cele care le sunt utile copiilor pentru a-si gasi repere in text si a-l putea reproduce ulterior.
Atunci cand nu se aplica o metoda buna de studiu in cazul dislexiei, se poate intampla ca, in incercarea de a reproduce cele citite, copilul sa insire o serie de cuvinte, fara sa se concentreze asupra unui anumit punct, fara sa aiba un discurs coerent, sau chiar - in cazul in care apare si teama si ingrijorarea - sa se blocheze total. Multi se vor intreaba: “Dar cum sa invete sa citeasca daca nu se antreneaza? “ si raspunzand pe scurt, sa ne amintim ca, desi citirea este instrumentul esential pentru intelegerea continuturilor, aceasta nu este singura cale pentru insusirea semnificatiilor unui text. Este foarte bine sa se incerce dobandirea unei autonomii de citire a copilului dislexic, dar nu trebuie uitat ca obiectivul nostru final nu este capacitatea de a citi rapid, ci aceea de a sti sa-ti insusesti continuturile invataturii scolare. Ceea ce propunem aici este o metoda prin care copilul dislexic poate invata continutul unui text, intr-o modalitate alternativa, dar eficienta, urmarind cei 5 pasi recomandati.
1- Cititi-i copilului continutul o data sau de doua ori
Obiectiv:intelegerea continutului textului.
Instrumente: lectura efectuata de catre adult sau utilizarea unui sintetizator vocal. In aceasta prima faza, importanta este intelegerea continuturilor. Lectura realizata de catre altcineva este numai unul dintre multiplele canale pe care le avem la dispozitie pentru a ne insusi un anume continut. Putem intelege un text si ascultandu-l, vazand imagini, prin intermediul unui video cu explicatii ghidate. In aceasta faza va fi nevoie sa ne substituim copilului dislexic in privinta citirii textului, astfel incat el sa poata sa-si concentreze toata energia pe ascultare, deci pe intelegere.
2- Cereti-i un mic rezumat oral a ceea ce a ascultat
Obiective:
a) va asigurati ca si-a format o idee (chiar daca generala) asupra ceea ce a ascultat;
b) solicitati-i sa-si aminteasca tot ce cunoaste deja legat de respectivul subiect
c) subliniati in text, sau scrieti pe o foaie cuvintele/propozitiile pe care le-a folosit copilul cand a rezumat textul. Putem apoi sa-i cerem sa ne raspunda la intrebari de tipul: “Sa incercam sa povestim pe scurt: despre ce este vorba in acest text? Ce ai inteles tu din ceea ce am citit?“, carora le putem apoi adauga o sarcina ca de exemplu: “Aminteste-ti, din ceea ce ti-am citit, nu am nevoie decat de cateva propozitii scurte”.
Pentru copiii mai mici sau cei cu dificultati severe sunt suficiente chiar cateva cuvinte. De fapt, este suficient ca intr-o prima faza, raspunsurile sa fie formate doar din 2-3 propozitii legate de textul care tocmai a fost citit. Apoi devine foarte util sa verificati daca stie si alte lucruri legate de tema tratata, intrebandu-l de exemplu: “Ceea ce tocmai am citit iti aminteste oare de ceva cunoscut?”. Metoda aceasta, de a lega ceva nou de niste cunostinte deja dobandite, este foarte utila atat procesului de intelegere cat si celui de memorizare. Este foarte important sa se faca sublinieri pe text, sau sa se scrie pe o foaie cuvintele sau propozitiile pe care le-a folosit copilul cand a facut rezumatul oral. De fapt, tocmai cuvintele pe care copilul le-a utilizat pentru a intelege textul respectiv, vor fi folosite de noi pentru a construi intr-un mod personalizat harta conceptuala.
3- Realizati o harta conceptuala impreuna cu copilul
Obiectiv: reprezentarea schematica a cunostintelor studiate.
Instrument: harta conceptuala (pe hartie sau pe computer) cu imagini si/sau cuvinte-cheie specifice. In situatia dislexiei este necesara transformarea grafica, prin intermediul hartii conceptuale, a rezumatului textului de studiat.
Pentru a face asta, vom utiliza tocmai cuvintele/propozitiile cu care copilul si-a repovestit pe scurt textul ascultat. Acestea vor putea fi inserate in harta ca si cuvinte sau ca imagini. Sa avem in vedere faptul ca pentru dislexici, studiul prin intermediul imaginilor reprezinta canalul preferential de acces la informatie. Cine realizeaza harta conceptuala? Depinde de varsta si de gradul de autonomie. Este normal ca elevii de scoala primara sa aiba nevoie de un ghid care sa-i ajute zilnic in realizarea acestor scheme. Dar, evident, cu cat exerseaza mai mult realizarea hartilor in decursul anilor, este foarte posibil ca acest lucru sa poata fi realizat in mod autonom de catre elev.
4- Cititi inca o data testul in vreme ce copilul urmareste lectura pe harta sa conceptuala
Obiectiv: sa prinda incredere prin intermediul hartii conceptuale si sa-si largeasca cunostintele referitoare la tema tratata.
Instrument: lectura facuta de un adult sau utilizarea sintezei vocale. In timp ce parintele citeste, copilul are posibilitatea de a urmari desfasurarea subiectului pe harta conceptuala realizata de el insusi. Aceasta activitate ii permite copilului nu numai sa aprofundeze si mai mult tema de studiat, dar si sa se obisnuiasca tot mai mult cu harta conceptuala. Este foarte important ca el sa aiba in aceasta faza si posibilitatea de a mai face modificari la propria lucrare in timp ce asculta.
5- Copilul va repeta textul studiat ajutandu-se de harta conceptuala
Obiectiv: relatarea celor studiate.
Instrument: harta conceptuala in versiunea finala. Ultima faza este cea a relatarii temei. Harta conceptuala, printata pe suport de hartie, sau disponibila in forma digitala pe computerul portabil sau pe tableta, va fi dusa la scoala si va fi utilizata in timpul verificarilor/testarilor scolare. Ca si celelalte instrumente compensative, harta conceptuala folosita la verificarea scolara nu este un element de ajutor, ci numai un instrument care il pune pe elevul dislexic pe pozitie de egalitate cu ceilalti colegi de clasa. Pe de alta parte, daca un elev nu cunoaste un anumit subiect, chiar dacaare in fata o harta conceptuala, existenta unei scheme cu cuvinte si desene nu va insemna nimic in plus pentru el.
Dar daca un copil dislexic are posibilitatea ( nemaivorbind despre faptul ca este un drept al lui) de a raspunde la scoala utilizand ca instrument o harta conceptuala, atunci el va avea sansa de a-si exprima deplin interegul sau potential.
Am scris o carte pentru voi, care se numeste “Nostro figlio è dislessico”, un manual de autoajutorare pentru parinti si copii cu dislexie si TSI care contine sfaturile mele., il gasiti QUI.